Slik holder du deg motivert i studietiden

september 30, 2022

Studietiden byr som regel på mye moro, gode utfordringer og spennende opplevelser. Skal du inn i et langt eller krevende studieløp, er det naturlig at motivasjonen ikke alltid er på topp. I denne artikkelen får du noen gode tips til hvordan du kan holde motivasjonen oppe gjennom hele studietiden. 

 

Start dagen med godt påfyll 

Når du våkner om morgenen er du forhåpentlig uthvilt og klar for en ny dag. Mest sannsynlig er det mange timer siden du sist spiste sist, og for å kunne gå ut i dagen med liv og lyst er det derfor lurt å spise en god frokost. Er du lei av den vanlige frokosten din eller har gått tom for ideer til hva du kan starte dagen med, kan vi varmt anbefale blåbærgrøt med nøttesmør og granola eller grønn smoothie bowl med spinat og avocado. Disse frokostrettene både smaker godt, gjør godt for kroppen og ser utrolig fristende ut! 

Les mer: Slik får du energi i løpet av dagen

 

Spis jevnlig gjennom dagen 

Hvor ofte du bør spise kommer an på flere faktorer. Noen synes det holder med et par måltider i løpet av dagen, mens andre trenger påfyll kanskje hver tredje time, dagen gjennom. Her finnes det ikke noen fasit, men det er ikke tvil om at det er lettere å finne motivasjon til å bli på dagens siste forelesning helt til den er over når du kjenner på energi og overskudd. Med fulle energilagre holder også humøret seg mer stabilt, og gjør det lettere å komme gjennom de dagene som er litt gråere. 

Snacks kan være et godt hjelpemiddel her. Å tusle bort på butikken for å handle snacks eller lunsj kan være et fint avbrekk i den stillesittende lesingen. Samtidig er det kanskje litt ekstra stas å ha med hjemmelaget snacks? Hvis du har lyst til å prøve det, anbefaler vi for eksempel hjemmelaget kjeks med granola og mørk sjokolade.

Synes du det er vanskelig å vite hvordan du kan spise sunt, eller ønsker å føle deg enda litt sunnere? I denne teksten forklarer vi hvordan måltidet blir litt sunnere.

 

Rør på kroppen 

Den deilige hormoncocktailen som bruser rundt i kroppen når du får opp pulsen, kommer med mange fordeler. Én av dem er at det kan bli lettere å konsentrere seg. Legger du inn litt aktivitet hver dag, er sjansen også større for at du blir stiv og støl eller får belastningsskader av å sitte mye i ro. En smertefri kropp gir deg et godt utgangspunkt for å stå på, tilegne deg kunnskap og prestere som best du kan.  

Av og til strekker tiden bare ikke til til alt man har på planen. Heldigvis går det an å kombinere trening og aktivitet med blant annet forflytning og transport. Kan du gå eller løpe til skolen, diskutere en oppgave som skal skrives med en medstudent i pausene på en styrkeøkt, eller sykle på fest? Les gjerne denne artikkelen med treningstips i en travel hverdag hvis du trenger inspirasjon.

 

 

Finn ditt “hvorfor” 

I USA snakker mange om å finne sitt “why”, altså et svar på hvorfor driver du med det du gjør. Ofte brukes dette for å motivere og holde ut motstand på vei mot et viktig mål. Det er mange måter å visualisere og konkretisere dette på, og her kan du gå all in og lage mood boards og mantraer dersom det er din ting. 

Les mer: 5 tips til mental sunnhet

 

Kjernen i det er uansett å klargjøre for deg selv hvorfor du studerer det du gjør. Hvorfor står du opp tidlig om morgenen for å gå på forelesning eller takker nei til en ferie fordi du skal lese til eksamen? I tillegg til at du forhåpentlig synes faget er interessant og har det gøy mens du lærer, er det mest sannsynlig også noe spennende og attraktivt der fremme og venter på deg. Det må være en god motivasjon i seg selv, eller hva?