Treningstips i en travel hverdag

mars 18, 2022

Når hverdagen er fullpakket, kan det være vanskelig for selv den mest treningsglade å finne tid til å trene. I stedet for å gå rundt med dårlig samvittighet for at du ikke får lagt ut på en timeslang løpe- eller sykkeltur hver kveld, gjelder det å se mulighetene som finnes til å bevege seg litt ekstra. Vi gir deg noen tips til hvordan du kan få sneket inn mer trening i en travel hverdag. 

 

Transporttrening

Heller enn å bruke en halvtime til 45 minutter i bil eller i kollektivtrafikk på vei til jobb, kan du jo like gjerne gå, sykle eller løpe til jobben? Har du tilgang på en dusj på jobb, legger du bare inn noen ekstra minutter til en kjapp dusj og et klesskift, så er du klar for en ny arbeidsdag. Et tips for virkelig å sørge for en god start på dagen, er å lage klar en kjøleskapsgrøt med nøttesmør og blåbær kvelden før. Hva er vel bedre enn å slå seg ned på kontorpulten med en god kopp kaffe og en sunn og deilig frokost?

 

Ikke alle er like friske og raske tidlig på morgenen, så om du foretrekker å nyte morgenkaffen på vei til jobb, kan du jo vurdere å ta beina fatt på hjemturen i stedet? Det fine med å reise hjem fra jobben på denne måten, er at du får frisk luft og kanskje våkner til litt, og så er treningen unnagjort når du kommer hjem. Med fornyet energi og god følelse i kroppen, kan ettermiddagen og kvelden bare komme!

 

Bruk dødtiden godt

Selv i en hektisk hverdag dukker det opp blokker med dødtid. Kanskje blir du stående og vente på at potetene skal koke, du har et kvarter ledig før et telefonmøte, eller en kollega ringer og er 20 minutter forsinket til en avtale. Det kan kanskje virke småflaut eller uvant å gå i gang med et sett knebøy eller utfall på kontoret eller foran komfyren hjemme, men det er mest en vanesak. Husk også at alle monner drar: Får du lagt inn noen runder med enkel og effektiv kroppsvekttrening tre-fire dager i uka, om det så “bare” er ti minutter, har du jo trent litt den dagen!

Les mer: Fordelene med en sterk kropp

 

meld-deg-på-nyhetsbrev

 

Lek sammen med barna

Enten du har barn selv eller sitter barnevakt for nieser, nevøer eller venners barn innimellom, bli med på leken deres! Barn er naturlig aktive og nysgjerrige, og bare det å gå i skogen sammen med barn gjør det til en annerledes tur enn om du går alene. Barna vil kanskje se hva som skjuler seg bak en stor rot, prøve å klatre opp i trær, hoppe over falne trær, og så videre. 

 

Er det ruskevær ute så er svømmehallen et morsomt sted å tilbringe noen timer, og det er jo ingenting som tilsier at ikke voksne også kan hoppe fra tremeter’n, se hvor langt man kan svømme under vann eller konkurrere om hvem som kan hente opp en gjenstand fra bunnen av bassenget? Når vi gir oss hen til leken, glemmer vi gjerne at vi er aktive, og får både glede og en treningsøkt med på kjøpet!

Les mer: Slik får du mer overskudd og energi i hverdagen

 

Intervalløkter

Når tid er mangelvare, er intervalltrening et godt valg. Ved å kjøre korte, intense økter, får du opp pulsen, og som et eksempel vil en trappeøkt på en halvtime gi kroppen en god og morsom utfordring. Variasjon er nøkkelen i all slags trening, og intervalløkter er fint å legge inn i treningsuka uansett hva slags mål du har med treningen. 

 

Usynlighetstrening

Du er nok mer aktiv i løpet av en dag enn det du tror selv. Kanskje går du en del trappetrinn på vei til møter eller fritidsaktiviteter, du beveger deg rundt hjemme, støvsuger, rydder, handler mat og vasker klær. Er du av de som går med pulsklokke, har du full oversikt over antall skritt og perioder med høyere puls, og da kan det være fint å klappe deg selv på skuldra for alt det du faktisk gjør i løpet av dagen. Du kan også lese våre tips for en mer effektiv og balansert hverdag i denne artikkelen