Slik får du mer overskudd og energi i hverdagen

oktober 15, 2021

Om du stadig kjenner at du gjerne skulle hatt litt mer energi og overskudd, er du ikke alene. Selv med en jobb man liker og en hverdag med mye glede og spennende utfordringer, kan det føles som batteriene er i ferd med å gå tomme. Når man kjenner seg sliten og konstant på etterskudd, kan jakten på overskudd og energi virke overveldende og slitsom. 

Heldigvis finnes det håp, og i denne artikkelen strekker vi ut en hjelpende hånd. Her foreslår vi noen enkle grep som kan hjelpe deg med å finne tilbake tilbake til futt, fart og energi til å møte hverdagen slik du ønsker.

 

Få i deg nok mat

Spiser du ofte nok? Når det står mange ting på agendaen kan det være lett å hoppe over både frokost og lunsj. Du husker kanskje Albert Åberg som alltid svarte “skal bare” på farens spørsmål om å rydde rommet eller kle på seg for å gå ut? Når det gjelder måltider, lønner det seg sjelden å kutte dem ut. 

Mangler du inspirasjon? Sjekk ut våre mange gode oppskrifter her

Å sørge for riktig og nok næring er for mange en kilde til mer overskudd i hverdagen. Når vi unngår at blodsukkeret synker til bunns, beholder vi lettere humøret og bakkekontakten. Samtidig er det individuelt hvor ofte man trenger påfyll, og det viktigste er at du finner ut hvor ofte du trenger å spise for å fungere godt i hverdagen. Du finner gode tips til dette i artikkelen Hvor ofte bør jeg spise?

barebra-cta-hvor-ofte-bor-jeg-spise

 

Spis god og næringsrik mat

Det hjelper lite å ha en måltidsplan dersom den består av mat du ikke egentlig har lyst til å spise. Joda, grønnkål og hempfrø kan være godt for både det ene og andre det, men hvis du ikke synes det smaker godt, finnes det heldigvis utallige andre alternativer å velge blant.  

Hvis du føler at du spiser det samme til frokost hver eneste dag, kan du jo prøve ut en litt annerledes frokostoppskrift? Denne wrapen med peanøttsmør, banan, bær og musli pleier å vekke interessen til både små og store, og ender gjerne som en fast favoritt for å sparke dagen i gang.

 

Reduser stressnivået

Dersom du går med høye skuldre og mye stress i kroppen vil andre grep som gode måltider, riktig påfyll og frisk luft være litt som å fyre for kråka. Når vi er stresset er hodet som regel opptatt av det vi skulle gjort. Da er det vanskelig å være helt tilstede i øyeblikket, sette pris på den gode maten vi spiser eller hvor vakker høstfargene i skogen er. 

Ofte skal det mindre innsats til enn vi tror for å gjøre en positiv forskjell. Hvorfor ikke prøve ut noen av disse enkle øvelselsene for å redusere stress?

 

Fysisk aktivitet for overskudd i hverdagen

Jo da, du har helt sikkert hørt det før: For å få mer overskudd, må du bruke energi. Det kan virke som det minst logiske og fristende forslaget når du kjenner deg trøtt og sliten, men hvor mange ganger har du egentlig angret på en tur ut i frisk luft? Det kan kjennes som den berømte dørstokkmila vokser seg større og høyere jo mindre opplagt man føler seg, men belønningen for å klatre over er desto større. Kombinasjonen frisk luft og bevegelse kan vekke selv en tungt begravd arbeidslyst til live igjen.

Trenger du mer overbevisning, les artikkelen vår 5 helsefordeler med fysisk aktivitet.

 

Gjør mer av det som gjør deg glad

Det finnes mange ulike grep du kan ta for å få mer overskudd i hverdagen. Noen ganger kan løsningen også være å gjøre det stikk motsatte av alle rådene her, og rett og slett bare roe ned. Slå av lyden på telefonen, pakk deg inn i et pledd og innta sofaen med favorittsjokoladen og en serie du liker på skjermen, hvis det er noe du liker. Finn frem strikketøy, legg et puslespill, hør på lydbok eller legg deg i badekaret. En forklaring på at du mangler overskudd kan faktisk være at timeplanen er for fullpakket med gjøremål i “må”-kategorien. Får du et par kvelder kvalitetstid med deg selv, kan det hende du våkner neste dag med mer energi enn på lenge. 

Les også: Trenger du en energiboost? Her er noen enkle grep

 

meld-deg-på-nyhetsbrev