Trenger du energiboost? Her er noen enkle grep

august 11, 2021

bare-bra-havregrøt-med-granola

Det mangler ikke på gode tips og råd dersom du ønsker en energiboost. Et lite sveip innom internett og du finner alt fra strenge dietter til treningsregimer og søvnplaner som skal hjelpe deg å få opp energinivået. Her kan du både tømme lommeboka og fylle kalenderen for å kjenne deg mer levende og energisk. 

Men forutsatt at det ikke dreier seg om sykdom eller alvorlige plager, trenger det å være så vanskelig å få litt futt i kropp og hode igjen etter en slapp halvtime midt på dagen?

 

Unngå to-knekken

Regnestykket er egentlig befriende enkelt: For å få en energiboost må du fylle på med mat som gjør kroppen din glad. Joda, det hjelper å være uthvilt, det hjelper å holde seg i form og å drive med ting du liker og opplever som meningsfullt, ingen tvil om det. Likevel kjenner de fleste igjen det mange kaller to-knekken, nemlig følelsen av at det vel må være leggetid snart, mens klokka faktisk bare er to på ettermiddagen. Du har et par timer igjen av arbeidsdagen, og lista med ting som skal gjøres i løpet av dagen er langt fra tom. 

I dette innlegget lister vi opp seks enkle grep du kan prøve ut for å booste energien neste gang den daler. Disse løsningene koster ikke mye, krever ingen abonnement eller nevneverdige forberedelser. Og det beste? Du slipper å vente på effekten. Den kommer umiddelbart.

 

1. Drikk nok vann

Det høres kanskje banalt ut, men midt i en stressende hverdag er det fort gjort å glemme å få i seg nok vann. Vi vet alle hvorfor vi bør drikke nok vann, og vi har sett hvordan de slappe grønnplantene plutselig står i spenstig giv akt kort tid etter en god klunk vann. Vi er kanskje ikke like gode til å prioritere væskepåfyll på egne vegne? 

Prøv det selv, og legg merke til hvordan kroppen din også blir litt piffere og mer energisk når den ikke er uttørka.

 

2. Sett på musikk du liker 

Ha alltid en spilleliste klar med sanger du vet får deg i godt humør, eller som du vet får liv i rockefoten. Vi skulle gjerne sett at du også reiser deg opp og danser som om ingen ser deg, men dersom det er litt for mye å kreve, holder det lenge at du får favorittsangen rett i øret. Kanskje kan du samle alle dine guilty pleasures i én og samme spilleliste? Det er vanskelig ikke å få en boost av Bon Jovi på full guffe, eller hva?

 

3. Spis sunn snacks

Når tiden flyr, er det lett å glemme å spise. Litt lettere blir det dersom du har laget deg noe digg snacks som står i kjøleskapet eller ligger på pulten og venter. Ikke et vondt ord om gulrøtter og kålrot i skiver, men det er kanskje ikke det som frister mest når du kjenner deg litt halvveis og trenger en boost? 

Kjøleskapsgrøt har på kort tid blitt kjempepopulært blant både unge og gamle, antagelig fordi det er både sunt, godt og raskt å lage. Her finner du oppskriften på en kjøleskapsgrøt med nøttesmør og blåbær. Er ikke dette dine favorittsmaker, kan du bare beholde grunnoppskriften og bytte ut nøttesmør og blåbær med de ingrediensene du har for hånden, eller de du liker aller best.

Les også: 9 tips for en sunnere livsstil

 

4. Sørg for å spise frokost

Starter du dagen med en god og mettende frokost, er sjansen større for at du kommer inn i en god måltidsrytme som holder ut dagen. Faren ved å hoppe over frokosten eller tenke at du skal ta den på vei til jobb eller i en pause tidlig på dagen, er at det lett kommer noe annet i veien. Bilen vil ikke starte, bussen er forsinket og du må løpe til jobb for å rekke et møte eller en vakt, og plutselig er klokka lunsjtider og du føler deg flat og tom fordi du ikke har fått noe mat i skrotten. 

Mangler du frokostinspirasjon? Les mer om hvorfor du bør spise frokost, og hva en god frokost skal inneholde. 

Les også: Mat som gir energi

 

oppskrift-enkel-havregrøt

 

5. Strekk på deg

Med yogaens inntog i den vestlige verden har mange fått øynene opp for hvor lite bevegelse som skal til for å gjøre en forskjell for velvære og energinivå. Når du kjenner at kroppen har mest lyst til å krype i hi og bli der til sommeren kommer, kan det å reise deg opp og begynne å strekke på kroppen være det siste du har lyst til. Og så er det jo ofte sånn at det er dit vi skal gå da, dit det frister minst, fordi det er der den største gevinsten gjemmer seg. 

Prøv det neste gang du trenger en energimessig quick-fix: Reis deg opp, strekk armene over hodet og lat som du er en vårblomst som prøver å nå opp til sola. Rull på skuldrene, trekk pusten godt ned i magen, hva enn kroppen din har behov for.

Vil du ha tips til noen effektive moves, står youtuberne klare med korte og lange videoer. Kanskje ender du opp med å lære dansen til en av Beyoncés musikkvideoer i løpet av et par uker med slike pauser? Når blodet bruser rundt i kroppen, vil du i alle fall føle deg freshere enn før du gikk i gang! Hvis du ikke har lyst til å reise deg opp og danse foran kollegene dine i åpent kontorlandskap, så er det enkelt og effektivt å ta seg en liten runde bortom kaffeautomaten eller opp og ned trappene et par ganger.

 

6. Sjekk innom en kollega eller venn

Sitter du på jobben og kjenner at du er nærmere og nærmere å bruke skrivepulten eller sofaen på pauserommet som seng, gjelder det å ta grep før søvnen får kloa i deg. Det er her en god kollega kommer til nytte! 

Kom deg opp av kontorstolen, reis deg fra sofaen og kom deg bort til en kollega og slå av en prat. Det er mye vanskeligere å sovne mens du snakker med noen, og i samtale med andre dukker det gjerne opp ideer eller impulser som kan gi deg ny giv. Sitter du på hjemmekontor så kan du jo ta en telefon til en venn eller slå av en prat med naboen? 

 

Du kan selv legge til rette for at du lykkes

Dersom du vet at dagene dine er travle og kalenderen full, kan det lønne seg å legge inn disse små avbrekkene i kalenderen. Kanskje kan du sette på en alarm på mobilen, slik at du ikke våkner fra en slumrende tilstand liggende utover kontorpulten rett før du skal i et viktig møte.

Lag matpakken du vet du vil spise, sett kjøleskapsgrøten i kjøleskapet før du legger deg, legg vannflaska i sekken og kom deg i seng, slik at du får noen etterlengtede timer på øyet før alarmen ringer igjen. Verktøyene er tilgjengelige for deg, du vet hva du skal gjøre for å få en god energiboost, så da er det rett og slett opp til deg, da!