Derfor bør du spise frokost 

mai 4, 2021

Derfor bør du spise frokost

Frokost eller ikke frokost? Eller spiser vi egentlig alle frokost, bare til ulike tider? Du har sikkert hørt at «frokost er det viktigste måltidet om dagen», men er det egentlig slik? La oss ta en nærmere titt!

Frokost, et ord som assosieres til et måltid som spises tidlig om morgenen. I helger kalles kanskje frokosten for brunch eller lunsj, og noen spiser brunch/lunsj hele uken. Hva som står på bordet varierer også ganske mye: i Norge går det mye i brød og grøt, i Asia foretrekker mange nuddel-/rissupper, og i UK står både bønner, hash browns, egg og bacon på menyen. Kanskje kan vi si at frokost på et generelt plan er det første måltidet for dagen og at innholdet kan variere mye? Hvor viktig er det egentlig å spise frokost og når bør den spises?

 

Ikke sulten om morgenen, bør jeg spise frokost?

Dersom du har en aktiv livsstil, skal på morgentrening, vokser og utvikler deg eller sliter med å holde vekten innenfor normalen, så er det alltid en god idé å spise tidlig frokost. Dette for å sørge for at kroppen din får litt næring og energi til å starte dagen med  

Flere studier viser at de som spiser frokost jevnlig generelt sett har en sunnere livsstilMen det viktigste er likevel å spise jevnt, nok og variert. Da er det nemlig lettere å unngå blodsukkersvingninger. Blodsukkersvingninger kan øke sjansen for å «gå på en smell», fordi kroppen ikke har fått gode nok signaler om at det er jevn tilgang på god næring, noe som er essensielt for at kropp og hode skal fungere. 

Så, om du ikke er sulten med en gang du våkner går det som regel fint å utsette frokostmåltidet noe. Noen synes det er kjekt å spise frukt/yoghurt før de reiser hjemmefra, og et større måltid litt senere. Du vet selv hva din kropp vil og trenger, sørg bare for at måltidet er godt sammensatt slik at du pleier deg selv godt.  

 

Hva er en god frokost?

Det finnes utallige gode frokostkombinasjoner som både smaker godt og gjør godt. En god tommelfingerregel er at et godt første måltid bør bestå av:  

  1. En variant av grov kilde til karbohydrat som også gir kostfiber; grovt brød/knekkebrød, müsli, granola uten tilsatt sukker, havregryn 
  2. Noe proteinholdig; yoghurt, melk, proteinrikt pålegg (kjøtt, fugl, fisk, egg, hummus, ost belgfrukter e.l) 
  3. En kilde til godt fett: nøtter, frø, avokado, planteoljer e.l. Bare Bra granola inneholder både grove kornsorter og umettede fettsyrer fra frø/nøtter 
  4. Masse farger! Bær, frukt, grønnsaker e.l. 

Her er tre av våre frokostfavoritter:

  1. Blåbærgrøt med nøttesmør og granola 
  2. Peanøtt- og banansmoothie 
  3. Yoghurt plate med müsli og bær 

Yoghurt plate med musli og bær