Hva er sunn helse og livsstil?

april 23, 2021

Hva er sunn helse og livsstil

Hva er egentlig en god helse og hva skal til for å ha en sunn livsstil? Hva er forskjellen på livsstil og helse? Her gir vi deg en kort innføring i begrepene og enkle tips til hvordan du kan ta de små grepene i hverdagen for å få en sunnere livsstil og bedre helse! 

 

Hva er helse?

Ordet helse blir brukt i mange sammenhenger i forbindelse med kost og kropp, men det er viktig å ikke begrense ordet til kun å omhandle dette. Helse er nemlig summen av hvordan vi har det fysisk, psykisk og sosialt. Dersom du for eksempel har et «perfekt» kosthold og treningsregime, men det går utover ditt sosiale liv eller du opplever dårlig samvittighet dersom du avviker fra rutinene, ja da er det kanskje på tide å sette seg ned og tenke litt over egne prioriteringer. Eller, om du i utgangspunktet er en sosial type, men har en litt tøffere tid psykisk, da kan det være viktig å prioritere seg selv og psyken, og ikke kjøre på med for mye sosialt, lite søvn og dårlig kosthold.

 

Min fysiske og psykiske helse? 

Alle har ulike behov og utfordringer. Det å bli kjent med egne behov og ønsker rundt egen psykiske, fysiske og sosiale helse kan for mange være en god start for å finne livsstilen som er sunn og god for seg selv! Hva skal til for at du lader batteriene godt; trenger du sosial input, eller er du typen som lades best med egentid? Hva skal til for at du spiser litt sunnere og hvordan kan dette gjennomføres realistisk i din hverdag? I løpet av et langt liv er det vanlig å møte på perioder med litt ekstra utfordringer – da er det ekstra viktig å lytte til kroppens signaler. Husk at god helse er summen av alt du gjør gjennom hele livet, ikke det som skjer over et kortere tidsrom. Når du kjenner egne behov er det mye lettere å tilrettelegge livsstilen, slik at den blir riktig og sunn for deg i den fasen du er i akkurat nå.  

 

Hva er en sunn livsstil?

En sunn livsstil er den levemåten hvor du klarer å balansere egne behov opp mot den praktiske hverdagen og livets variasjoner. Livsstilen som gjør at du spiser næringsrikt nok, samtidig som du får tid til noe fysisk aktivitet, sosial stimuli, nok søvn/hvile og jevnt over kjenner på overskudd og lyst i hverdagen – tilpasset dine behov! La oss ta et eksempel med kosthold. Det er mange som mener mye om hva som er riktig og ikke-riktig å spise. Ganske ofte blir fokuset på kosthold unødvendig fokusert på detaljer som ikke har så mye å si i det lange løpet. Det er ikke så farlig om bananen du spiser er mer grønn enn brun, det er mye viktigere at du daglig spiser en banan på vei hjem fra skole/jobb, slik at du ikke blir så sulten at du plutselig kaster innpå en pakke kjeks og tre boller hver dag… Vi er bare mennesker og når kroppen blir sulten nok, blir fristelsene gjerne ekstra vanskelige å motstå. Nok mat og hvile er også veldig viktig for at kroppen skal fungere godt rent fysisk, for at hodet skal ha nok energi til å holde kroppen i gang og nok energi til at du kan smile og kjenne på lyst! Å finne et balansert kosthold som gir deg nok energi, passe med næringsstoffer og som du klarer å følge er derfor ganske viktig. Det er ikke en «gulloppskrift» som passer alle. Ofte kommer man langt med å fokusere på hva vi skal spise mer av og ha litt fokus når vi handler. 

Les også: Sjekkliste: slik spiser du for god helse og sunn livsstil

 

Tips til handleturen


Frukt/grønt: la det få en naturlig plass i handlekurven, noe hver gang, med mål om å spise, ikke kaste. Frossen er helt topp!


Kjøtt/fugl/fisk: velg Nøkkelhullsmerket


Meieriprodukter/erstatninger: Nøkkelhullsmerket og uten tilsatt sukker.


Granola/müsli: fullkorn, høyt fiberinnhold (over 6 g/100 g), uten tilsatt sukker.


Brød: Nøkkelhullsmerket, minimum 3, helst 4 skraverte kakestykker på Brødskalaen.


Sauser/grytebaser e.l.: Nøkkelhullsmerket om det er, ev. tilberede med melk fremfor fløte/creme fraiche e.l. Tilsett mer grønnsaker og velg Nøkkelhullsmerkede proteinkilder. F.eks. karbonadedeig i stedet for kjøttdeig.

 

Enkle måltider i tidsnød

Hverdagen er ofte travel og da er det jo kjekt å ha noen enkle knep og raske, fornuftige måltider å ty til. Her er et knippe av våre favoritter:  

Peanøtt og banansmoothie

Smarte valg i butikken fyller skapene med gode matvarer og husk at det trenger ikke være perfekt. La det være litt bedre og fornuftig i hverdagen, og så koser vi oss en gang i blant med god samvittighet. Det er godt for den sosiale og psykiske helsen! 

Små grep – stor forskjell! 🙂