4 trinn for bedre fordøyelseshelse

november 10, 2022

Har du kjent på fordøyelsesplager som forstoppelse, oppblåsthet eller magesmerter, vet du hvor viktig det er å pleie fordøyelseshelsa. En misfornøyd tarm kan skape mye trøbbel i hverdagen.  I denne artikkelen gir vi deg noen enkle grep du kan ta for å legge et godt grunnlag for en velfungerende fordøyelse. 

 

Få i deg fiber 

Fiber finnes i mange ulike matvarer. Fullkornshvete, poteter, bønner, havre, bygg, frukt og nøtter sikrer deg alle en dose fiber. En sentral funksjon ved fiber, er måten den hjelper fordøyelsen vår på: Når fiber passerer gjennom tarmen, tar det opp en del væske. Dette gjør at avføringen øker i volum, samtidig som den blir mykere. På den måten bidrar fiberet til å gjøre avføringens ferd gjennom tarmen lettere. 

Du kan få i deg mye fiber gjennom å spise de anbefalte fem om dagen av frukt og grønt. Synes du det er vanskelig å få spist nok frukt og grønt, får du gode tips i artikkelen Slik spiser du fem om dagen

Du kan lese mer om fiber i artikkelen vår Hva er kostfiber?

 

Drikk vann

Vannet spiller en viktig rolle for tarmen og fordøyelseshelsa vår. Kroppen trenger vann for å ta opp næringsstoffer, for å frakte disse stoffene videre dit de trengs, og ikke minst for å kvitte seg med avfallsstoffene. Du gjør deg selv og fordøyelsen din en stor tjeneste ved å passe på å få i deg nok vann. 

Anbefalingene om mengden vann vi mennesker bør få i oss per dag, varierer noe. Mellom 1,5 og 2 liter væske om dagen ser ut til å være en trygg anbefaling. Hele væskeinntaket må ikke komme fra vann du drikker, kroppen kan også ta opp en del væske fra maten du spiser. Eksempler på matvarer med høyt vanninnhold er agurk, melon og jordbær. Du kan også få i deg væske gjennom annen drikke. Hva med å prøve en smoothie bowl med blåbær eller en grønn smoothie med banan, kiwi og agurk? De smaker godt, samtidig som de gir deg viktige næringsstoffer og væske.

 

 

Litt fysisk aktivitet hver dag 

Alle oppskrifter på god helse inkluderer en del fysisk aktivitet, og når vi vet hvilke fordeler det gir å være fysisk aktiv hver dag, er ikke det så rart. Når du er i aktivitet, kan det gi bedre bevegelse i tykktarmen, noe som i sin tur gjør fordøyelsen mer effektiv. 

En del fordøyelsesproblemer, som forstoppelse og oppblåsthet, kan ha en sammenheng med høyt stressnivå. Vi vet at fysisk aktivitet ofte bidrar til å redusere stress, noe som kan ha en positiv effekt på fordøyelseshelsa. Dersom du er plaget med mye stress, får du gode tips til stressreduksjon i artikkelen vår Enkle øvelser for å redusere stress.

Les også: Dette bør du spise før trening 

 

Probiotika 

De siste årene har det blitt mer og mer snakk om probiotika. Enkelt forklart er dette det motsatte av antibiotika, som jo dreper bakterier vi ikke vil ha i kroppen. Et probiotikum består av levende organismer, som oftest melkesyrebakterier. Melkesyrebakteriene utgjør den største gruppen av probiotiske bakterier i tarmen. En av disse bakteriene heter laktobasiller, og er å finne i en del syrnede melkeprodukter. Dette betyr at du kan tilføre en del probakteria gjennom å drikke kefir eller Biola og lignende varianter av syrnet melk. 

Grunnen til at noen inntar probiotika, er for å opprette en bedre balanse i bakteriefloraen i tarmen. Probiotika brukes også ved ulike tarmsykdommer, som et ledd blant annet i å forbedre funksjonaliteten i tarmen. En studie fra Senter for ernæring viser at probiotika kan ha en positiv effekt for personer som sliter med irritabel tarmsyndrom (IBS). Likevel mangler vi forskning som konkluderer med at probiotika alltid har effekt.