9 tips for en sunnere livsstil

mai 10, 2021

9 tips for en sunnere livsstil

Mange føler nok at det er vanskelig å komme seg ut av dårlige rutiner, med lite aktivitet, et dårlig kosthold og en generelt dårlig livsstil. Å bryte ut av disse dårlige rutinene kan oppleves som spesielt vanskelig i tiden vi er inne i nå med hjemmekontor og begrensninger i hva vi kan finne på. Men mer tid til overs kan også by på en mulighet til å legge gode planer for hvordan skape seg en varig sunnere livsstil. Vi gir deg noen enkle råd som kan være med på å skape positive endringer!  

Hva betyr en god livsstil?

En god livsstil innebærer en levemåte som gjør at du har overskudd og energi til å gjennomføre hverdagens gjøremål. Overskudd og energi oppnår du bl.a. gjennom å spise nok næringsrik mat, bevegelse og søvn.

 

1. Motivasjon for sunnere livsstil

Om man ønsker å gjøre endringer i livsstil og kosthold så er det ingen hemmelighet at dette vil kreve en god dose med motivasjon. Men hva er egentlig motivet ditt for å gjøre det? Ønsker du mer energi i hverdagen, ønsker du å ta bedre vare på kroppen din, eller er du bekymret for livsstilssykdommer? Skriv ned motivet ditt for å gjøre en endring. Med et klart motiv har du et godt utgangspunkt, men motivasjonen må stadig fornyes etter at man er i gang med endringene. Her kan det være en god hjelp å sette seg noen konkrete delmål og utvikle gode planer som gir deg tro på at du skal klare å gjennomføre endringene. Her er det bare å finne frem notatboka og kaffekoppen! 

 

2. Start med små endringer

Om man ønsker at endringer skal skje veldig fort ender man ofte opp med å bli skuffa. Det er krevende å endre livsstil, så det lønner seg å ta små steg i riktig retning. Bestem deg for et par ting med kostholdet du ønsker å fokusere på og ha som mål å gjennomføre dette før du gaper over enda mer. Det kan for eksempel være å kutte ned på godteri i hverdager, bytte ut brus med sukkerfri saft, eller å spise frukt eller grønnsaker som mellommåltid. Og du, husk å rose deg selv for de endringene du faktisk får til! 

 

3. Gjør maten fargerik og fristende med friske grønnsaker

Å spise en middag med fargerike og friske grønnsaker både føles bra og frister mer enn en fargeløs tallerken med bare hvit ris og en kyllingfilet. Og visste du at jo dypere og sterkere farge frukt og grønnsaker har, desto større er helsegevinsten? Dette er fordi de sterke fargene indikerer høyere nivåer av antioksidanter. 

 

4. Rydd kjøleskapet og fyll det med sunne råvarer

Med et kjøleskap fullt av mat som gjør godt er det lettere å ta smarte valg. Kanskje er det noe du alltid har i kjøleskapet du strengt tatt kunne klart deg uten? Og kanskje kunne grønnsaksskuffen trengt litt påfyll? Et ryddig kjøleskap med sunne varer vil gjøre det enklere å spise sunt, i tillegg til å redusere sjansen for at man må kaste utgåtte varer. Så, hva er det du lurer på? Kom i gang med ryddinga! 

 

5. Sunne alternativer

Man skal ikke slutte å kose seg selv om man ønsker et sunnere kosthold, da vil nok motivasjonen visne bort nokså raskt. Det finnes utallige varianter av sunn snacks du kan erstatte søtsakene med og som du kan nyte med god samvittighet. Bare se her!

No-bake bars med granola og mørk sjokolade

Les også: Sjekkliste: slik spiser du for god helse og sunn livsstil 

6. Grovt brød

Hvis du er som nordmenn flest, spiser du to til tre brødmåltider hver dag. Brød er en viktig del av norsk kosthold og såfremt du velger riktig brød, får du i deg verdifulle næringsstoffer kroppen trenger. Når du går i butikken bør du velge de brødslagene som betegnes som ekstra grove, disse har 75% eller mer av sammalt mel. I tillegg bør du finne frem til brød som består av flere kornslag som for eksempel rug, havre, bygg, hvete og spelt slik at du reduserer risikoen for matintoleranse.

 

Ikke la deg lure! Fargen på brødet er ikke en god pekepinn på hvor grovt det er. Vekten er en mye bedre indikator. Grove brød vil være en del tyngre enn de finere brødene. Brødskalaen er også en god veileder.

7. Bruk mindre salt i maten

Vi spiser ca. 10 gram salt daglig, noe som tilsvarer én toppet teskje salt. Det er ikke anbefalt å spise mer enn en halv teskje salt om dagen, altså 5 gram. Spiser du for mye salt øker du risikoen for høyt blodtrykk som over tid kan skade blodårene, som igjen kan bidra til sykdommer som hjerteinfarkt, hjerneslag og nyresykdommer. Prøv heller å erstatte saltet i maten med ferske krydderurter og tørket krydder når du lager mat og se etter matvarer med mindre salt eller nøkkelhull.   

 

8. Fysisk aktivitet

Nok snakk om kosthold og mat. Noe av det aller viktigste vi kan gjøre for å ha en god helse er tross alt å være i fysisk aktivitet. Og her lønner det seg å velge aktiviteter du synes er morsomme og som ikke krever så alt for mye av deg å få til. Hva med å planlegge én gåtur om dagen, og variere med en sykkeltur når været tillater det? Eller er det noen aktiviteter du har drevet med i barndommen du kan ta opp igjen, som for eksempel dans, svømming, eller klatring? Det er aldri for sent å børste støv av gammelt utstyr og kanskje har du en venn som kan være med deg? 

 

9. Du kan kose deg iblant – alt med måte!

Til slutt er det verdt å minne deg på at det er lov å kose seg iblant. Utskeielser er helt greit, men prøv å holde de til helgene, slik at du på mandag kan starte en ny og sunn uke med blanke ark. Belønning er viktig når man skal gjøre noe som koster deg både viljestyrke og energi, enten om man er barn, ungdom eller godt voksen. Belønning vokser vi vel aldri fra? 

Håper du har fått noen gode tips du kan ta med deg som gode verktøy når du setter i gang med livsstilsendringen. Har du noen andre tips som har hjulpet deg? Del de gjerne med oss på Instagram under @bare_bra. Lykke til! 

 

meld-deg-på-nyhetsbrev