Slik blir måltidet litt sunnere

mars 22, 2022

De fleste av oss vet hvilke valg vi kan ta for å spise sunt. Å gjennomføre det i praksis er derimot ikke alltid like lett. Heldigvis finnes det enkle grep du kan ta for å gjøre hvert enkelt måltid litt sunnere. Og får du til litt, er du på god vei! I denne artikkelen gir vi deg noen tips til hva du kan gjøre for at måltidet du spiser blir litt sunnere. 

 

Tilsett mer grønnsaker

Å spise en ekstra håndfull grønnsaker om dagen er en enkel måte å gjøre noe godt for deg selv. Skjær opp en gulrot eller en paprika og legg ved siden av brødskiva, og vipps så har du et sunnere måltid! Vi vet at kroppen nyter godt av det, og er du ikke så glad i rå grønnsaker, finnes det utallige spennende måter å tilberede grønnsaker på.  

Dersom du synes det er utfordrende å spise nok grønnsaker, er en grønnsakssmoothie en god måte å fylle på med gode vitaminer, mineraler og fiber. Vår smoothie bowl med spinat og avocado er både sunn og smaker godt, og det fine med smoothier er at du egentlig kan slenge med det du har tilgjengelig av grønnsaker og frukt. Du kan gjerne tilsette en yoghurt med smak eller en skje med honning dersom du ønsker en litt søtere smak. 

 

Ta en fruktbit til dessert

Samme hva du spiser, er det aldri feil å avslutte måltidet med en frukt. En god fruktsalat lager du enkelt, og hvorfor ikke strø en neve Bare Bra granola over for litt ekstra krønsj og smak? En klatt vaniljekesam eller en kule vaniljeis gjør det enda mer spennende! Frukt og bær inneholder kostfiber som er bra for fordøyelsen, og ulike gode vitaminer som menneskekroppen trenger. Synes du det er vanskelig å få i deg fem om dagen, får du gode tips i artikkelen: Slik spiser du fem om dagen.

 

Velg det groveste brødet

Enten det er brødskiva som ligger i matpakken eller rundstykket du spiser til salaten eller suppa, er det stor forskjell på om du velger den lyse, hvite loffen eller det grove fullkornsbrødet. De fleste typer grovt brød inneholder både protein og kostfiber, noe som er godt for fordøyelsen og som også gjør at du holder deg mett lenger. Nøkkelhullet og brødskalaen er gode hjelpemidler dersom du er usikker på om et brød er grovt nok. 

Selv om det er smart å velge grovt brød når du kan, betyr ikke det at du ikke skal unne deg deilig, hvit loff til rekene om sommeren! Det er bare å begynne nedtellingen til varme sommerkvelder med reker på terrassen. 

Les mer: Sunt kosthold: Dette bør du spise i løpet av dagen

 

Tilstrekkelig med proteiner på tallerkenen

Vi trenger protein blant annet for at kropper kan vedlikeholde organer, muskler, bindevev, og for at negler, hår, hud skal fortsette å vokse. Gode proteinkilder finner du for eksempel i kjøtt, fisk, melkeprodukter, bønner, linser, nøtter, soyaprodukter og grovt brød. Mange lurer på hvor mye protein de trenger, og i følge kostholdsråd fra Helsedirektoratet, er tommelfingerregelen at 10 til 20 prosent av det daglige kaloriinntaket til en voksen person bør komme fra proteiner. Du kan lese mer om dette i artikkelen Hvor mye protein bør du spise?

Er du usikker på hva et sunt måltid består av, finner du gode tips i vår artikkel under.

 

Velg ren mat når du kan

Fordelen med å velge rene råvarer, er at du vet nøyaktig hva du spiser. Dette gjelder spesielt hvis du spiser kjøtt, og eksempelvis kan velge kyllingfilet foran kylling nuggets eller rent kjøtt foran kjøttdeig. Det finnes mange alternativer i ferdigmat- og frysedisken nå, og det skal på ingen måte være noe skamfullt over å velge ferdig fiskegrateng eller en frossen pastarett til middag! Har du mulighet til å lage maten helt fra bunnen så er det supert, og om du kjøper den fiskegratengen så kanskje du koker poteter til heller enn å kjøpe den ferdiglagde potetgratengen? Slike små grep bidrar til at måltidet blir litt sunnere. 

Å velge rene råvarer er et godt prinsipp for alle måltider, ikke bare middagen. Det samme gjelder når du skal velge pålegg til frokosten, og ikke minst når du står i butikken og skal velge blant alle frokostblandinger og granolavarianter som finnes i hyllene. Bare Bra granola er laget av naturlige ingredienser, helt uten tilsatt sukker, og med høyt fiberinnhold. Lager du en blåbærgrøt med nøttesmør og granola til frokost, vet du hva du putter i kroppen, og kan gå dagen i møte med god samvittighet og ny energi. Du finner mange gode oppskrifter i vårt oppskriftsarkiv, og husk at du alltid kan tilpasse oppskriftene til det du har i skapene og hva du liker best. Bon appetit!