Hvor mye protein bør du spise?

august 27, 2021

barebra-hvor-mye-protein-bør-du-spisejpg

Mange som trener blir svært opptatt av proteiner, og det dukker stadig opp produkter som er tilsatt protein: pulver, barer, granola, melk, yoghurt og så videre. Ønsker du å spise sunt og riktig er det lett å tro at man må ty til nevnte spesialprodukter for å dekke proteinbehovet.

I denne artikkelen ønsker vi å vise hvor mye protein du faktisk bør spise, og hjelpe deg med å se om du får i deg nok protein.

 

Hvorfor snakker alle om protein?

Protein er kroppens byggesteiner, og består av hundrevis av aminosyrer.  Aminosyrer er livsviktige for oss, og noen av disse livsviktige aminosyrene kan vi ikke produsere selv. Det betyr at vi må sørge for å få i oss disse gjennom kostholdet. 

Idrettsutøvere og treningsglade friskuser er ofte over gjennomsnittet opptatt av protein, og nok og riktig protein er viktig for en sunn og velfungerende kropp. Men er det nødvendig å spise produkter som er tilsatt ekstra protein?

 

Hvor mye protein er nok protein?

I utgangspunktet får norske mosjonister i seg nok protein gjennom et normalt, variert kosthold. Som eksempel vil det være nok protein dersom du spiser ett egg, noen brødskiver med magert kjøttpålegg eller ost, samt en porsjon Bare Bra granola eller musli med melk.

Selv om du har en aktiv livsstil, skal det som regel et svært høyt aktivitetsnivå til før det er behov for å tilføre ekstra protein i kosten. Unntaket fra denne regelen er altså aktivitet på toppidrettsnivå.

 

Kostholdsrådene fra Helsedirektoratet anbefaler at protein utgjør mellom 10 og 20 prosent av det daglige energiinntaket. Det betyr at hvis du spiser 2000 kalorier om dagen, bør mellom 200 og 400 av disse være kalorier fra protein. Når vi også vet at det er fire kalorier per gram protein, tilsvarer det mellom 50 og 100 gram rent protein per dag. 

 

Slik kan du få i deg nok protein

Har du et vegansk kosthold, bør du være ekstra påpasselig med hvor mye protein du får i deg. Kjøttspisere har sjelden problemer med for lite protein i kosten, mens man med et kosthold uten kjøtt og meieriprodukter går glipp av en del protein.

Veganere bør også være nøye på kvaliteten på proteinet de spiser. Enten du er veganer eller ikke, er korn og bønner en god kilde til protein. Bønnemos og avocado er gode og litt annerledes påleggsalternativer, og dersom du ikke er så glad i å drikke melk, kan du lage en smoothie eller ta en bolle med Bare Bra granola med plante- eller kumelk til frokost. 

Har du blitt lei av egg, bønnemos og avokado, kan du jo teste ut grønn smoothie bowl med spinat og avocado? Du finner oppskriften her:

barebra-grønn-smoothie-oppskrift

 

Les også: Proteinrike frokostforslag