Derfor får du sterk hjerne med aktiv kropp

april 5, 2022

Det finnes mange bevis for hvor bra fysisk aktivitet er for kroppen vår. Men ikke nok med det, også hjernen nyter godt av at vi har en aktiv livsstil. I denne artikkelen gir vi deg enda flere argumenter for hvorfor det er lurt å legge inn litt bevegelse i hverdagen. Og heldigvis: Det skal ikke mye til for å gjøre en positiv forskjell! 

 

Økt kreativitet, oppmerksomhet og bedre hukommelse

Ole Petter Hjelle, som er lege, hjerneforsker, forfatter og førstelektor ved Universitetet i Sørøst-Norge, har skrevet en bok om sammenhengen mellom hjernen vår og fysisk aktivitet. Boken har fått tittelen Sterk hjerne med aktiv kropp. Han peker på tre store fordeler hjernen vår får av at vi er fysisk aktive. Den første er økt oppmerksomhet. Blant hormoner og kjemiske stoffer som produseres og skilles ut når vi beveger oss, er det flere som bidrar til å styrke flere ulike funksjoner i hjernen vår. 

Les mer: Fordelene med en sterk kropp

 

Hjelle sier at fysisk aktivitet er viktig både for å danne nye hjerneceller, og for å vedlikeholde de eksisterende hjernecellene. Utover dette kan fysisk aktivitet også gjøre det lettere å håndtere stress, bidra til bedre konsentrasjon og høyere intelligens. En aktiv livsstil vil også kunne være forebyggende mot stadig mer utbredte utfordringer som angst og depresjon, i tillegg til at risikoen for demens og diabetes type 2 minker betraktelig. 

 

Positive helseeffekter for hjernen 

Det er mange som har forsøkt å peke på akkurat hvordan hjernen vår blir sterkere av fysisk aktivitet. En stor, svensk studie viser at hjernen vår kan styrkes når vi er i bevegelse. Å konkludere helt sikkert innen hjerneforskning er utfordrende, og professor i kognitiv nevrovitenskap ved både Universitetssykehuset i København og Umeå universitet i Sverige, Carl-Johan Broaxbekk, oppsummerer det med at “trening gir positive helseeffekter for hjernen, men ikke for alle, og ikke hele tiden.” 

Som med det meste annet her i livet, er det altså ingen garanti for at hjernen din vil styrkes selv om du har en livsstil med mye fysisk aktivitet. Men det er en sjanse verdt å ta, synes du ikke? 

Les også: 5 tips til mental sunnhet

 

meld-deg-på-nyhetsbrev

 

Viktigere jo eldre vi blir

Tallenes tale er klar: Vi beveger oss mindre enn før. Hjerneforsker Hjelle påpeker hvor viktig det er å holde seg i aktivitet, spesielt etter hvert som årene går. Jo eldre vi blir, desto viktigere er trening. Som ung kan man henge med i hverdagen selv om man ikke trener eller beveger seg så mye. Har man passert en viss alder, vil man merke at kroppen blir stivere og at hverdagens små og store gjøremål kan bli tyngre å gjennomføre. Ved å holde en aktiv livsstil ved like, legger du et godt grunnlag for alderdommens om venter. Her er det også viktig å huske på at det aldri er for sent å begynne å bevege seg mer. Kroppen vår er laget for å røre seg og være i bevegelse, så her er det bare sette i gang! Er du usikker på hvor du begynner, er det bare å snøre på seg skoene og ta en tur ut i frisk luft. 

Vil du prøve å trene hjemme helt uten utstyr, har vi samlet noen gode tips til øvelser du kan gjøre her.

 

Litt er bedre enn ingenting 

Sitter du nå og tenker på at du burde bevege deg mer, kan du gjerne legge den dårlige samvittigheten til sides, og passe på at du får med deg denne viktige presiseringen: Litt bevegelse kan gjøre en stor forskjell. Helsedirektoratet anbefaler oss å være i aktivitet i 30 minutter hver dag. Bare det å gå trappene heller enn å ta heisen, gå til matbutikken heller enn å kjøre, vaske gulvet eller jobbe i hagen påvirker positivt i det store bildet. Begynn med å gjøre aktiviteter du liker, og kanskje kan det også være en bonus med det litt kjedelige husarbeidet: du forebygger demens og diabetes type 2, for eksempel!