Slik finner du glede i fysisk aktivitet

april 7, 2022

Hender det at du ser folk løpe i parken eller suse forbi på en sykkel med et stort smil om munnen? Det er kanskje ikke så mange som viser gleden ved trening og aktivitet så tydelig, men veldig mange holder seg i aktivitet også fordi de liker selve treningen. 

Uteblir denne følelsen hos deg, eller du kjenner det mangler litt på treningsmotivasjonen akkurat nå, gir vi deg her fem gode tips til hvordan du kan bli en av dem som finner glede i fysisk aktivitet. 

 

Velg aktiviteter du liker 

Med mindre du trener til en konkurranse eller et løp, er det ingen grunn til at du skal velge deg aktivitet du ikke liker. Jo, det er fint med variasjon i treningen, men hvis du egentlig er redd for å være i vannet, kan du velge å styre unna svømming. Det samme gjelder trappeløp, sykling, ja egentlig hva som helst – livet er for kort til at du skal grue deg til trening, spesielt når det finnes så mye å velge blant!

Dersom du ikke føler du har funnet din aktivitet ennå, fortvil ikke! Det har vel aldri vært flere trenings- og aktivitetstilbud enn i dag. Er ikke de vanligste treningsformene som løping, sykling, svømming eller ballsport noe som appellerer til deg, kan du jo se om det finnes en turgruppe i nærområdet ditt, eller kanskje klatring, kiting, tennis, skøyter eller fekting viser seg å være det du liker aller best? Du vet det ikke før du har prøvd!

Les mer: 5 tips til utendørstrening

 

Gjør det til et mål å kjenne på mestring 

Vi mennesker er ulike i hva som motiverer oss. Noen må ha et konkurranseelement for å kunne glede seg over egen innsats, mens andre får nok glede av aktiviteten i seg selv. Uansett om du sikter seg inn mot seier over treningskompisen eller på et arrangement, eller du unngår konkurranser, er følelsen av mestring sentral. 

Kjenner du på at du mestrer aktiviteten, at en bevegelse eller øvelse blir lettere å gjennomføre og at kroppen din er sterk nok til å gjøre det du vil den skal, er det også større sjanse for at du fortsetter med aktiviteten.  

Les også: Fordelene med en sterk kropp

 

 

Tren sammen med noen 

Er gåtur i skogen, fjellet eller i byen din foretrukne aktivitet, frister det kanskje mindre å gå ut enkelte dager. Enten det er regn og haglbyger ute eller du bare har en dag der kroppen er i sofamodus, kan vel de fleste kjenne seg igjen i at motivasjonen mangler innimellom. Nå er det selvsagt lov å bli liggende på sofaen, og noen ganger er det det beste valget. Har du derimot mål om å komme deg ut et visst antall ganger i uka, hjelper det ofte å ha en avtale med noen. Hvis du vet at kollegaen, broren eller venninna di står klar med turklærne på, sitter det gjerne litt lenger inn å avlyse. 

For noen er løpeturen, turen til klatresenteret eller timen i svømmehallen etterlengtet og velkommen alenetid, men dersom du liker å kombinere trening og aktivitet med å være sosial, er det bare å sende ut invitasjoner og komme i gang. 

 

 

Tren når du føler deg opplagt 

Noen våkner omtrent før vekkerklokka tidlig om morgenen, spretter ut av senga og inn i treningsklærne. Er du en morgenfriskus, er det bare å kaste seg i det når dagen gryr og få unna treningsøkta før resten av verden våkner. Det er helt individuelt når på døgnet kroppen responderer best på trening og aktivitet, så test litt ulike tidspunkter og se om du kan legge treningen til det som er best for deg. 

I enkelte perioder av livet har man kanskje ikke så stor fleksibilitet, for eksempel hvis du har små barn eller hvis kalenderen av andre grunner er nokså fullpakket. Er du i en sånn periode, gjelder det å klappe deg selv på skuldra hver gang du får vært i aktivitet, husk at du ikke trenger lange, heftige økter for å gjøre noe godt for kroppen din.

Les også: 5 grunner til at du alltid er trøtt

 

Pass på at energilagrene er fulle 

Hvis du har prøvd å trene på tom mage eller i den siste timen før middag, når du egentlig kunne trengt litt påfyll av energi, har du kanskje erfart hvor tungt det kan være å trene i en slik tilstand. Vi har skrevet en artikkel om hvordan du bør spise før trening, der du finner mange gode tips. 

Les mer: Sunt kosthold: Dette bør du spise i løpet av dagen

 

I vår oppskriftsarkiv finner du mange enkle, velsmakende og sunne oppskrifter, også på ting som passer godt for å fylle på energilagrene før trening. Er du nysgjerrig på hva du bør spise etter trening, kan du lese mer om det her