Derfor er søvn viktig for helsa

august 24, 2022

Vi er vel mange som har drømt om en tilværelse der vi ikke trenger å sove 7-8 timer hver natt for å fungere normalt. Selv om det er fristende å nedprioritere søvn for kunne jobbe litt lenger, få vasket huset, sett enda en episode av den serien du elsker eller vært med på alle sosiale happenings i løpet av ei uke, kan det fort straffe seg. Søvn er en sentral faktor for god helse, og i denne artikkelen ser vi nærmere på hvorfor. 

 

Et velfungerende immunforsvar 

Når vi sover, får kroppen en unik mulighet til å restituere, reparere skader som har skjedd i løpet av dagen og lade batteriene våre slik at vi er klare for en ny dag. 

Søvn spiller også en sentral rolle for kroppens immunforsvar. Kroppen trenger søvn for å kunne produsere flere sentrale stoffer som er viktige for immunsystemet vårt. Et eksempel er proteinet Interleukin-6, som ikke bare bekjemper vanlige infeksjoner som oppstår i kroppen, men som også har en sentral funksjon når kroppen utsettes for kreftsykdom. 

Les mer: Trenger du energiboost? Her er noen enkle grep

 

Unngå sykdom 

På en søvnkongress i Canada, presenterte Martin Rutter, forsker og professor i kardiometabolsk medisin ved University of Manchester, resultater som avslører at kortere søvn øker risikoen for hjerteinfarkt.  

Ifølge Helsedirektoratet sliter en av tre voksne i Norge ukentlig med søvn, og konsekvensene av søvnvansker kan blant annet være problemer med konsentrasjon, nedsatt arbeidsevne, kroniske søvnvansker, samt en risiko for å få både kroppslige og psykiske plager. Det er med andre ord mange gode grunner til å prioritere søvn i hverdagen. 

 

 

Restitusjon og vedlikehold 

Om natta synker kroppstemperaturen vår, aktivitetsnivået går ned, og kroppen gjør seg naturlig klar for å slappe av, slik at den kan vedlikeholde celler og funksjoner, og samle energi til neste dag. Hjernen har en viktig renselsesprosess gående om natta, og bruker tiden kroppen sover til å kvitte seg med avfallsstoffer. Hormonene våre regulerer og påvirker en rekke funksjoner i kroppen, og for lite og for dårlig søvn kan forstyrre hormonproduksjonen vår. 

Alt dette vedlikeholdsarbeidet er avgjørende for at vi kan opprettholde et normalt kognitivt funksjonsnivå, som gjør at vi både oppfatter, husker og kan benytte oss av kunnskap, observasjoner og inntrykk i løpet av dagen. Du kan kanskje kjenne igjen følelsen av at tankene er dyppet i sirup eller at du ikke helt får med deg det som blir sagt på en ekstra trøtt dag? Det har sin naturlige forklaring, og da vet vi jo også hvordan vi kan unngå den følelsen. 

Les mer: Derfor får du sterk hjerne med sterk kropp

 

Finn din gode søvnrutine

Synes du det kan være vanskelig å finne en god søvnrutine? Du har helt sikkert hørt tipsene for å tilrettelegge for nok og god søvn før, med å legge seg og stå opp til omtrent samme tid hver dag, unngå skjerm, koffein og stress de siste timene av dagen, sørge for å ha det mørkt og kaldt på soverommet, og så videre.

Selv hvor hardt man prøver å følge slike tips, kan det dukke opp utfordringer i livet som gjør at det er vanskelig å slappe av. Et viktig tips for å finne en god søvnrutine, er å prøve å legge bort presset og forventningen om at du også her må prestere. Lettere sagt enn gjort, men det blir unektelig lettere å sovne med lave skuldre og rolig puls. 

Mange finner god hjelp i å roe ned kroppen og hodet med yoga og meditasjon om kvelden, eller kanskje kan du prøve å tusle en tur ut i frisk kveldsluft? Det finnes også apper som kan hjelpe deg med å komme på rett spor, så her gjelder det å være tålmodig med deg selv. Kanskje finner du også noen nyttige tips i våre artikler 5 grunner til at du alltid er trøtt og Slik etablerer du nye vaner som varer. Da gjenstår det vel bare å si god natt og sov godt?