Livsstilsendring – hva betyr det?

februar 10, 2022

Livsstil handler om valgene vi tar og vanene vi legger til oss i hverdagen. Å endre på dette kan virke som en smal sak, men når vi har gjort noe på en viss måte over tid, er det fort gjort å bli sittende fast i det samme mønsteret. Umulig er det slettes ikke, og med litt innsats kommer du langt. For ikke å glemme to av nøkkelingrediensene i en vellykket livsstilsendring: motivasjon og tålmodighet. 

 

Ikke bare kosthold, trening og vekt 

Det er lett å anta at fokuset i en livsstilsendring er på kosthold og trening, men livsstilen vår består av mer enn det. Relasjoner, boligsituasjon, økonomi, jobb og mental helse er alle en del av livsstilen din, og følgelig noe som kan inngå i en livsstilsendring. I et samfunn med høy forekomst av flink pike-syndrom, kan ønsket eller behovet for endring like gjerne dreie seg om å roe tempoet og senke kravene til seg selv, for eksempel. 

Les mer: Hva vil det si å ha god livskvalitet?

 

Du velger din livsstil 

Hva som er en god livsstil for deg, er det bare du som vet. Dersom du skal endre noe i livet ditt, kan det være lurt å sjekke at det er du selv som ønsker det, og at du ikke styres av andres eller samfunnets forventninger. Selv om naboen trener til et maratonløp eller skryter av å ha et superryddig hus etter å ha sett på Marie Kondo, kan du leve ditt beste liv med å tilbringe ettermiddagene med håndarbeid eller baking og med klesskap helt uten tellekanter. 

 

 

Steg for steg 

Målet med en livsstilsendring er å oppnå en varig forandring. I motsetning til mer kortvarige eller midlertidige mål, hvor det kan være nok å følge enkelte regler for en kort periode, vil en varig endring ofte gå langsommere. Dette vil naturligvis være svært individuelt, og kommer an på hvilket mål man jobber mot. Hvis du er bitt av løpebasillen og ønsker å beholde den aktive livsstilen løping gir deg, kan det være nyttig med et helt konkret mål å jobbe mot. 

Uansett er tålmodighet en nøkkelingrediens, og en fin måte å holde tålmodigheten i sjakk på, er å lage delmål. Sikter du mot å gjennomføre et maraton- eller halvmaraton-løp, begynner du jo ikke med å løpe hele distansen? Avhengig av hvilken form du er i, starter du antagelig med økter du kan gjennomføre, både for å unngå skader og for å kjenne mestring. Det samme prinsippet kan overføres til de fleste endringer. Vil du ha orden i klesskapet, begynn med en eller to hyller den første dagen, ikke alle klesskap i huset. 

Å gjennomføre endringer i rolig, kontrollert tempo kan være krevende når vi er skikkelig gira på å se progresjon, men skal endringen bli en del av den nye livsstilen din, vil ikke skippertak være veien å gå. Du husker kanskje eventyret om skilpadden og haren som løp om kapp? Spoiler alert: Det var skilpadden som vant!

Les mer: Derfor er god helse og livsstil viktig

 

Det sitter i hodet

Vi har vel alle møtt en PT eller treningsinstruktør som roper “husk at begrensningene sitter i hodet!”, mens en selv står der med vektstang på skuldrene og en stadig tydeligere rødfarge i ansiktet? Selv om det hadde vært befriende å rope “nei, det gjør de absolutt ikke!” tilbake, er det faktisk sant at vi mennesker ofte begrenser oss mer enn hva vi faktisk er i stand til. Den indre kritikeren er ofte den aller strengeste, og kan få oss til å gi opp selv mål som vi virkelig ønsker å nå. 

Vi nordmenn synes kanskje det blir litt vel amerikansk når noen sier at du kan få til det du vil få til. Men nettopp der ligger begrensningen: Tror du ikke, innerst inne, at du greier å holde klesskapet i beste tellekant-stil eller løpe hele veien til maratonmålet, vil det bli vanskeligere å få det til. Vi vet at du kan få til det du bestemmer deg for, så hva venter du på? 

Les mer: 5 tips til mental sunnhet

 

Motivasjon og mestring 

I alle endringsprosesser er det en fordel å vite hvorfor man driver med det man gjør. Hva er egentlig grunnen til at du vil ha tellekanter i klesskapet? Hva vil det gi deg å kunne gjennomføre det maratonløpet? Motivasjonen din er en viktig motor i prosjektet ditt. Når vi vet at motivasjon er ferskvare, gjelder det å sørge for å minne deg selv på hvorfor du jobber og står på for å oppnå livsstilsendringen. Mestringsfølelse fornyer gjerne motivasjonen, de to går hånd i hånd. 

Når du er i stand til å løpe en lengre distanse og kjenner at kroppen er sterk og utholdende, eller du kommer hjem fra jobb og kjenner på roen du får ved at det ikke ligger klær strødd over alt, gir det ny motivasjon til å fortsette. Om du ikke vil dele prosessen din med andre og høste applaus fra dem underveis, så klapp i alle fall deg selv på skulderen. Og husk at vi også står på sidelinja og heier!