Hva gjør sunn mat med kroppen?

juni 30, 2022

Du har kanskje kjent den gode følelsen du får i kroppen når du har spist sunn og velsmakende mat? For noen kan dette, sammen med god samvittighet, være motivasjon nok til å opprettholde et sunt kosthold over tid. Samtidig er det spennende å se på hvordan sunn mat påvirker kroppen vår, for hva gjør egentlig den sunne maten og næringsstoffene som kommer med den, i kroppen vår? 

 

Mange fordeler med frukt og grønnsaker 

Frukt og grønnsaker inneholder mange ulike kostfibre, mineraler og vitaminer, som hjelper til med å holde kroppen og alle dens prosesser i gang. Fordelen med frukt og grønnsaker er at de samtidig gir lite fett og energi. Vi trenger fett og energi for å fungere, men får vi ikke brukt opp det fettet og energien vi tilfører kroppen, kan det resultere i overvekt og økt fare for livsstilssykdommer. 

Et sunt kosthold kjennetegnes blant annet av en god balanse mellom hva kroppen trenger og hva vi spiser. Med rikelig med frukt og grønnsaker i kostholdet vårt, får vi i oss mange verdifulle næringsstoffer, uten å øke inntaket av fett og energi nevneverdig. 

Synes du det er utfordrende å få i deg nok frukt, bær og grønnsaker, finner du gode tips i artikkelen Slik spiser du fem om dagen.

 

Hva gjør de viktige næringsstoffene? 

Ved å spise den anbefalte mengden frukt, bær og grønnsaker, fem om dagen, får du i deg blant annet, vitamin A, vitamin C, fiber, folat, jern og kalsium. Vi vet at kalsium er en viktig byggestein for skjelettet og tennene våre, koagulering av blod, for muskelsammentrekninger, for hjertet vårt og for nerveimpulsene

Folat bidrar blant annet til celledeling og dannelse av arvestoffer, modning av røde blodlegemer, samt produksjon av proteiner. Vitamin A er viktig for synet vårt, sørger for at immunforsvaret vårt er oppe og går, og den hjelper til med å vedlikeholde huden og slimhinnene våre. Også vitamin C spiller en sentral rolle i å opprettholde et motstandsdyktig immunforsvar. Jern har mange viktige oppgaver, blant annet hjelper det til med å transportere oksygen rundt i kroppen. 

Vil du lære mer om fiber, kan du ta en titt på artikkelen vår Hva er kostfiber?

 

Magert kjøtt

Magert kjøtt er kjøtt med mindre enn 10 prosent fett. Kombinasjonen av at kjøttet inneholder lite fett, men samtidig mange næringsstoffer som kroppen trenger, gjør at magert kjøtt inngår i de nasjonale kostholdsrådene i Norge.  

Les mer: Slik blir måltidet litt sunnere

 

Næringsstoffene i magert kjøtt 

I kjøtt kan vi finne jern og protein, som allerede er nevnt over, men også sink, selen og B-vitamin. B12 hjelper nervesystemet med å fungere godt, og bidrar også til produksjonen av blodceller, mens sink og selen spiller en viktig rolle for hud, hår og negler, samt at de også bidrar til et velfungerende immunforsvar. 

 

 

De viktigste næringsstoffene i fisk 

Fisk er en god kilde til en rekke næringsstoffer det finnes lite av ellers i kostholdet, som  vitamin D, marine omega-3 fettsyrer, selen og jod. Laks, ørret, makrell og sild er eksempler på fete fiskearter, og er heldigvis lett tilgjengelige for oss i Norge. Får du lange blikk fra kollegene dine når du åpner en boks makrell i tomat til lunsjen? Da er det i alle fall godt å vite at fisken på brødskiva gjør en fremragende jobb for kroppen din.

Vitamin D hjelper kroppen med å ta opp kalsium og med å regulere produksjonen av hormoner som for eksempel melatonin, som er viktig for å opprettholde en god døgnrytme og et sunt søvnmønster. Joden vi får fra blant annet fisk, sørger for at skjoldbruskkjertelen fungerer som den skal og at den produserer hormonene vi trenger. 

 

Sunt kosthold gir kroppen det den trenger

Følger du de nasjonale kostrådene og spiser variert og sunt, vil du mest sannsynlig få i deg det kroppen din trenger. Vil du lese mer om dette, sjekk ut Sunt kosthold: Dette bør du spise i løpet av dagen

Merk deg at det alltid kan og vil være individuelle forskjeller på hvordan kroppen tar opp næringsstoffer, så om du spiser sunt men likevel opplever at kroppen er slapp og ikke helt i form, kan du ta en tur til legen for en sjekk. Mange nordmenn trenger for eksempel tilskudd av vitamin D, som er vanskeligere for oss nordboere å produsere i store deler av året når solen står lavt på himmelen.