Derfor bør du spise kveldsmat

januar 20, 2022

Du har kanskje hørt at du ikke bør spise etter et visst tidspunkt på kvelden? En periode var dette en påstand mange forholdt seg til som en sannhet, men den myten tar vi gladelig livet av her og nå! I denne artikkelen lister vi opp noen av de mange fordelene med å spise kveldsmat. 

 

Fin måte å avslutte dagen på 

Å dekke bordet, tenne stearinlys og sette seg ned for å spise er en fin måte å avslutte dagen på. Dersom du bor alene, kan du jo invitere en venn over på kveldsmat? Bor du sammen med andre, er det hyggelig å samle de som er hjemme rundt kveldsmaten. Kjøkkenbordet er like godt egnet for røverhistorier og gode diskusjoner til kvelds som til middags, og hva er vel bedre enn å avslutte dagen med en latterkule eller to?

Dersom du ikke føler for å være sosial på slutten av dagen, kan du også bruke kveldsmåltidet som en pause fra sosiale medier og telefonen, til å høre en episode med favorittpodkasten din, eller kanskje skrive ned noen ord om dagen du har bak deg? 

Les også: Slik får du mer mindfulness i hverdagen

 

Du unngår å legge deg sulten 

Hva er vel verre enn å legge seg, men ikke få sove fordi sultfølelsen gnager i magen? Får du ikke sove fordi du er sulten, er det beste ofte å bare stå opp og få i seg noe mat. Ved å legge inn et kveldsmåltid, unngår du å gå til sengs med rumlende mage. Samtidig er det ikke godt å legge seg på stappmett mage heller, så her gjelder det å finne en balanse. Ved å spise kveldsmaten en til to timer før du legger deg, unngår du å gå rett fra matbordet til senga, og du kan forsvinne inn i drømmeland med en fornøyd og behagelig følelse. 

 

meld-deg-på-nyhetsbrev

 

Bedre søvn med riktig kveldsmat

Hva du spiser før leggetid kan faktisk påvirke kvaliteten på søvnen din. Mye forskning viser at aminosyren tryptofan, som finnes i protein, kan gjøres om til serotonin og melatonin, som begge påvirker søvnen. Spiser du karbohydrater sammen med protein, vil det gjøre tryptofan lettere tilgjengelig for hjernen. En kombinasjon av karbohydrater og proteiner til kveldsmat kan derfor gjøre at du sover bedre. Du kan jo prøve havregrøt med nøttesmør, bær og granola eller wrap med peaøttsmør, banan, bær og musli, og se om du dysses deilig i søvn etterpå. 

Les også: 5 grunner til at du alltid er trøtt

 

Naturlig restitusjon etter aktivitet 

Bruker du ettermiddagen eller kvelden til å gå en tur i skogen, dra i klatreveggen eller spille en runde tennis, er kveldsmaten et viktig måltid for å restituere kroppen. Du må ikke ha løpt på mølla til du får blodsmak i munnen for å ha behov for påfyll, men om du virkelig har tatt deg ut på trening, bør du i alle fall prioritere et godt kveldsmåltid etterpå. Kroppen restituerer seg godt hvis du lar den hvile og passer på å få i deg noen gode proteiner og karbohydrater. Er du nysgjerrig på hva som kjennetegner en sunn livsstil, kan du lese artikkelen vår om dette her.

Bare Bra granola er laget på naturlige ingredienser og er helt uten tilsatt sukker, noe som gjør det til et velegnet alternativ både til frokost og kvelds. Spis den med yoghurt eller melk, den smaker godt både med kumelk og plantebasert melk. 

Les også: Dette bør du spise etter trening

 

Tips til kveldsmat 

Dersom du er lei av brødskivene eller knekkebrødet du vanligvis spiser til kveldsmat, kan du jo ta en titt i det rikholdige oppskriftsarkivet vårt. Her finner du alt fra smoothier og kjøleskapsgrøt til ulike havregrøtvarianter. Musli og granola kan brukes til mye forskjellig, og du kan toppe den med det du liker best av nøtter, frukt, syltetøy, nøttesmør og bær – her er det bare fantasien som setter grensene.  

Er du nysgjerrig på hvordan du bør spise i løpet av dagen for å få i deg det du trenger? Les gjerne vår artikkel Sunt kosthold: Dette bør du spise i løpet av dagen.