Slik får du mer mindfulness i hverdagen

desember 6, 2021

Alle snakker om mindfulness og hvor viktig det er, men kanskje har du også spurt deg hvordan du skal få tid til alt som er bra å gjøre i løpet av en dag? Vi gir deg noen tips til små grep du kan snike inn i hverdagsrutinene dine for å få mer mindfulness i hverdagen.

 

Hva er mindfulness?

Mindfulness har blitt et begrep som brukes i mange ulike sammenhenger. Det som gjerne skjer når noe blir allemannseie på den måten, er at det det egentlig handler om, kan koke litt bort i kålen. Mindfulness handler om intensjonell oppmerksomhet, blant annet om å bli flinkere til å legge merke til de små tingene i hverdagen, ting vi ikke lenger registrerer. Noen eksempler fra hverdagen er å kjenne hvor godt kaffen lukter før du drikker den, å kunne glede deg over å være pakket godt inn i en varm dunjakke idet du går gjennom iskalde vintergater på vei til jobb, eller å virkelig sette pris på hvor behagelig kontorstolen din er mens du sitter og skriver en e-post. 

En annen del av mindfulness-konseptet handler om å møte det du registrerer med en nysgjerrig og åpen holdning, der du ikke dømmer det du tenker eller føler, men jobber med å akseptere at sånn er det akkurat nå. Gevinsten med denne innstillingen er blant annet å kunne sette pris på det som er her og nå, og i tillegg at du ikke er så hard mot deg selv. Vi er mange som kjenner igjen vår egen indre kritiker som den strengeste av alle, og mindfulness er et godt verktøy for å dempe den masete kritiske stemmen i hodet noen hakk.

 

Hvordan begynner jeg med mindfulness?

Det mangler ikke på tips, råd, videoer, kurs og podkaster hvor du kan lære om mindfulness. Dersom du er nokså ny til å gjøre mindfulness til en del av hverdagen din, kan det virke overveldende med alle forslagene og instruksene. Vi nøyer oss derfor med et par tips nå i første omgang. 

barebra-hva-er-sunn-helse-og-livsstil

 

Begrens multitaskingen

Det er vanskelig å virkelig nyte den gode kjøleskapsgrøten med nøttesmør og blåbær når du samtidig skal lese saksdokumenter eller forberede møtet du skal ha etter lunsj. Et viktig grep for å bringe mer mindfulness inn i hverdagen er derfor å ta deg tid til å gjøre én oppgave av gangen. På den måten kan du gjøre hver oppgave skikkelig, og du får med deg hva du driver med. Dette gjelder ikke bare på jobb, men også i privatlivet. Hvis du scroller på mobilen mens du spiser, eller hører podkast mens du går i skogen, blir det så mange inntrykk for sansene dine at det gjør det mye vanskeligere å være oppmerksomt tilstede.

 

Les mer: Stress i hverdagen? Slik takler du stresset

Noen ganger kan det være helt nødvendig å bli distrahert fra den situasjonen du er i. Vi har vel alle hatt en kollega som insisterer på å fortelle i dypeste, bredeste detalj fra helgens agility-show eller skilpaddeutstilling, og på en slik mandag morgen kan evnen til å velge hvor du vil ha oppmerksomheten være gull verdt. Evner du å vende fokuset mot skyformasjonene utenfor kontorvinduene eller symbolene på kaffemaskinen du står ved under foredraget, kan du rett og slett snike inn litt intensjonell oppmerksomhetstrening der og da. 

 

Øv deg på å stoppe opp

Hvor ofte sitter du helt i ro, uten musikk eller podkast på øret, uten å snakke med noen eller lese noe på telefonen? Om svaret ditt er sjelden eller aldri, sier vi rett og slett velkommen i klubben. Du ikke alene om det. Det er heller ikke noe feil med å være opptatt av noe utenfor oss selv, og samtidig kan det kanskje være fint å kunne være bare sammen med seg selv nå og da, om så bare i noen minutter. 

En fin øvelse for å få inn litt mindfulness i dagen din, er å sette av noen minutter til å stoppe helt opp. For mange av oss er dette noe av det skumleste vi kan gjøre, for når all støy, underholdning og oppgaver er borte, sitter vi jo faktisk igjen med kun oss selv. Tar vi med oss regelen om å møte egne tanker og følelser med aksept og nysgjerrighet, blir dette mye lettere. Er du mest i hodet mens du sitter det, og planlegger hva du skal spise til middag eller hvor mange som kommer til festen du skal på til helgen, er det helt i orden. Anerkjenn at det er det tankene dine dreier seg om, og se om du kan hente fokuset tilbake til her og nå, til pusten og kroppen din.

 

Jobb med din tålmodighet

Husk at mindfulness innebærer en ny måte å tenke på, en ny måte å gjøre ting på. Dette tar alltid mer tid enn man tror, så vær tålmodig med deg selv. Der fikk du et slags metatips helt til slutt: Vær mindful med din egen mindfulnessprosess. Sakte, men sikkert vil det bli mindre ubehagelig og uvant å sitte i stillhet, øve på å legge merke til smått og stort, og kanskje vil du kjenne deg litt roligere når du merker at du kan hente tankene tilbake fra bekymringer om fremtiden og til her og nå.