Stress i hverdagen? Slik takler du stresset

oktober 6, 2021

barebra-stress-i-hverdagen

Kjenner du noen som ikke er stresset i løpet av ei jobbuke? De fleste av oss kan nok kjenne igjen følelsen av å bli pustet i nakken av krav, forventninger og en full timeplan. Du er ikke alene om dette, og i denne teksten gir vi deg noen tips som kan gjøre det enklere å takle stress. Spoiler alert: Det hjelper å senke de skyhøye kravene til hva som er godt nok.

 

Hva er egentlig stress?

Stress er opprinnelig en respons på fare. I urtiden var det ikke strenge sjefer, høye prestasjonskrav og maset fra sosiale medier som skapte stressrespons, men livstruende farer som rovdyr og naturkrefter. Selv om det høres lite fristende ut å ha rovdyr som vil spise deg luskende utenfor huset, er fordelen med denne typen farer at de har en slutt. På et tidspunkt er faren over, bjørnen eller tigeren er borte, og kroppen kan falle til ro igjen. 

I dag er det ofte vanskeligere å se en ende på de faktorene som stresser oss. Det vil si at stresshormonene og de fysiske spenningstilstandene kan bli værende i kroppen ganske lenge. Denne typen stress kan være skadelig for oss, fordi kroppen jo trenger å finne tilbake til hvilepuls, musklene trenger å slappe av, og vi må redusere stressnivået for å få sove og lade batteriene igjen. 

Spørsmålet blir da hvordan vi kan koble oss av stresset, hekte det av oss som en jakke når vi kommer hjem og skal innta horisontalen på sofaen.

 

meld-deg-på-nyhetsbrev

 

Finn ut hva som stresser deg

Her er det bare å finne frem penn og papir eller åpne notat-appen på mobilen. Begynn med å skrive ned hva som gjør deg stressa. Ofte vil det være en god idé å ta utgangspunkt i den uka du er inne i, og skrive ned dag for dag hva du føler du burde gjøre. Se deretter på hvert enkelt punkt og vurder om det gir deg glede eller stresser deg. 

I neste omgang kan du se på hva som er absolutt nødvendig og hva du eventuelt kan kutte ut fra lista di. Kan noe gjøres litt enklere? I en ideell verden kunne vi sagt nei takk til alt som ikke er lystbetont og heller fylt badekaret og tent et stearinlys, men hverdagen tillater jo ikke alltid en slik løsning. Likevel er det ofte flere ting vi kan velge bort enn det vi selv tror. 

Les også: Enkle øvelser for å redusere stress

 

Deleger i vei eller si nei

Kjenner du på mye stress og ønsker deg noen rolige dager, går det an å ta en telefon og spørre om hjelp. Kanskje kan en venninne ta med ungene på kino, eller du har en kollega som kan ta over en oppgave eller to? De aller fleste liker å hjelpe andre, men det hjelper jo lite dersom vi aldri spør om hjelp. Du kjenner kanskje igjen følelsen selv også, hvor fint det er å bistå en venn som trenger det? Er det vanskelig å be om hjelp, blir det kanskje lettere om du kaller det å delegere? Du er sjef i ditt liv, og sjefer må ofte delegere videre. 

Uten å kunne vise til vitenskapelige forskningsresultater, kan det se ut som det er en sammenheng mellom ikke å kunne si nei og et høyt stressnivå. Det som er helt sikkert, er at det faktisk går an å si nei når du blir spurt om å holde det kurset, reise på workshop i en annen by eller bake nok ei kake til fotballen.

 

Gjør det enkelt

En oppgave det er vanskelig å komme unna i hverdagen, er å sørge for at du får i deg nok og riktig mat. Heldigvis går det an å spise sunn og god mat uten at du må sette av hele ettermiddagen på kjøkkenet. I vår oppskriftssamling finner du mange gode oppskrifter på enkle, smakfulle og sunne retter. Med Bare Bra Granola trenger du bare å helle melk over, og vipps så er det klart til å spise. 

Å ha en god snack på lur kan redde humøret og gjøre ventetiden frem til middagen står klar litt hyggeligere. Hva med å prøve vår frozen yoghurt i biter eller no-bake bars med granola og mørk sjokolade? Det tar ikke lang tid å tilberede, og du kan doble eller triple oppskriften slik at du har nok til flere ettermiddager og mellommåltider.