Fordelene med å trene sammen

juni 17, 2022

Enten du elsker trening og ser frem til hver økt, eller det krever litt motivasjon og viljestyrke å komme seg på trening, synes mange det er både morsommere og lettere å gjennomføre treningsøkten med en “partner in sweat”. Fordelene med å trene sammen med andre er mange, og i denne artikkelen lister vi dem opp.

 

Korter ned dørstokkmila 

Ligger du på sofaen etter middagen og vurderer om du skal løpe en tur, kan veien til å droppe treningsturen være nokså kort. Terskelen for å hoppe over treningsturen blir betydelig høyere hvis du vet at en venn holder på å gjøre seg klar for å løpe sammen med deg. Å ha en treningspartner gjør det lettere å komme seg ut og gjennomføre, noe som igjen gir en god mestringsfølelse. 

Les mer: Slik etablerer du nye vaner som varer

 

Hente ut det lille ekstra 

Hvis du trener sammen med noen, er det ofte lettere å presse seg og holde ut den aller siste og seigeste delen av treningsøkten. Enten du har stort konkurranseinstinkt eller ikke preges av det i det hele tatt, vil de fleste hente frem siste rest av energi når treningskompisen roper “du greier det, kom igjen!” Det blir som en positiv versjon av gruppepress, og vipps så har du tatt noen ekstra armhevinger eller kjørt det siste intervalldraget helt ut! 

Les mer: Treningstips i en travel hverdag

 

meld-deg-på-nyhetsbrev

 

Større variasjon 

To hjerner tenker bedre enn én, sies det. Med to eller flere som trener sammen vil dere mest sannsynlig også ha dobbelt så mange ideer og forslag til hvilke øvelser dere kan gjøre og hvordan dere kan legge opp treningen. Kanskje har du flere ganger tenkt at det hadde vært gøy å bruke apparatene på den lokale lekeplassen som treningsapparater, men konkludert med at det ser for rart ut at et voksent menneske svinger seg rundt i barnas leker? Med en eventyrlysten person til ved din side kan du kanskje finne motet til å gjennomføre? Vi heier på kreativitet og lek – tar du utfordringen? 

Les mer: 5 tips til utendørstrening

 

Tid med venner 

Hverdagen har en tendens til å spise opp timene i døgnet i store jafs, og sosiale happenings og vennskap kan fort havne i andre rekke etter alt man “må” gjøre først. Ved å avtale en treningsdate med en du gjerne skulle tilbrakt mer tid sammen med, slår du to fluer i en smekk. Man kan både lette hjertet og le høyt sammen under en treningsøkt! 

Dersom dere skal kjøre en hardere økt som ikke innebærer så mye hvilepuls eller pratetempo, kan du jo invitere på kveldsmat etter trening? Med vår oppskrift på chiapudding kan du lage puddingen ferdig i forkant, og bare helle over den toppingen du ønsker før du serverer. Enkelt, kjempegodt, næringsrikt og sunt! 

Les mer: Dette bør du spise etter trening

 

Nå målene dine

Når vi snakker om treningsmål kan det lett assosieres med at man skal løpe maraton, slå egen personlige rekord på 50 meter brystsvømming eller løfte 150 kilo i benken. Heldigvis trenger det ikke være så ambisiøst. Kanskje ønsker du å få opp kondisen din fordi du kjenner det er tungt å gå trappene opp til leiligheten du bor i, eller du vil bli sterkere slik at du kan henge med i leken med barna? Uansett er det lettere å holde treningen gående og dermed også høste av det med å nå målene dine når du har noen å dele både den harde jobbinga og de gode oppturene med. Alle små og store seiere bør feires, mener vi, så sett deg overkommelige mål, si dem høyt til treningskompisen(e), og feir deg selv hver gang du har tatt et skritt i riktig retning!