Slik får du en litt sunnere 17. mai

mai 4, 2021

Slik får du en litt sunnere 17. mai

17. mai er et høydepunkt for mange og en gledens dag de fleste feirer med venner og familie. På denne dagen unner vi oss gjerne det beste av søtsaker og noe godt i glasset. Med fullt kjør fra morgen til kveld, kombinert med inntak av raske karbohydrater kan det være vanskelig å holde energinivået oppe hele dagen. Vi gir deg tipsene til hvordan du kan gjøre små forandringer som gjør at du får en litt sunnere 17.mai feiring!


En forfriskende start på dagen

Selv om man ønsker en litt sunnere feiring betyr det ikke at du blir nødt til å knaske gulerøtter hele dagen. Det finnes mange små, enkle grep man kan ta for å få en litt sunnere feiring. Hva med å starte dagen med en frisk frokostsmoothie? Det er et godt utgangspunkt for en innholdsrik dag.

Eller hva med yoghurt parfait? I tillegg til å smake nydelig er denne saken full av gode proteiner, karbohydrater og vitaminer. Bruk farger fra det norske flagget til å pynte og vipps har du en perfekt 17. mai-frokost!

Yoghurt parfait med granola

Gå til oppskrift:
– Frokostsmoothie
– Yoghurt parfait

 

Sunn 17. mai lunsj til mange

Om du er invitert på en felleslunsj er dette en ypperlig anledning til å bidra med en sunn rett til matbordet. Ta for eksempel med deg en stor salat med superris, pære og ristede valnøtter, en fargerik fruktsalat eller fruktspyd, hjemmelaget hummus eller guacamole, eller en delikat raw-food kake med nøttebunn og masse bær. Om de andre rettene er mindre sunne, kan du i alle fall sikre deg noe sunt i din egen medbragte mat.

En fest-tallerken med bananlapper, frukt, bær og granola er også en mulighet. Sunt, godt og veldig enkelt!

Bananlapper

 

Mat i porsjonsstørrelser

Utvalget av søtsaker er ofte stort, og vi vil jo gjerne smake på alt. Om man lager kake i porsjonsstørrelse er det tydelig at det er én kake til hver og man unngår for store porsjoner. Server porsjonskaken eller -desserten med en deilig fruktsalat, og tenk at fruktsalaten skal utgjøre størsteparten av porsjonen.

Hva med å lage sunn ostekake i porsjonsstørrelse? Ostekake er en sikker vinner på 17.mai og disse kommer garantert til å forsvinne i en fei fra 17. mai-bordet!

Ostekake i glass

Gå til oppskrift:
– Ostekake i glass

Hva med å imponere gjestene med din egen personlige granola?

Bare Bra granola

Vi håper du lar deg inspirere av oppskriftene våre!

Og ikke minst, ha en strålende 17. mai feiring! Hipp hipp hurraaa!