Slik kommer du i gang med treningen

august 25, 2021

barebra-trening

Har hjemmekontor og stengte treningssentre satt en stopper for de gode treningsrutinene, eller trenger du litt hjelp til å komme over kneika igjen? Du er ikke alene. Vi gir deg noen tips til hvordan du kan etablere en god treningsrutine du kan bli værende i.

 

1. Sett deg overkommelige mål

Det er lett å bli revet med når man skal sette i gang med nye prosjekter. Kanskje har du et mål du jobber mot, enten det er å bli sterk nok til å gå en lang fjelltur med sekk, trene deg opp etter skade, eller for å føle deg sterkere og tåle hverdagen bedre. 

Når iveren er stor er det fort gjort å sette seg ambisiøse mål, gjerne litt for ambisiøse mål. Ved å starte for hardt og intensivt med trening kan du skade deg, i tillegg er det en fare for at du brenner av alt kruttet for tidlig. Går du lei allerede etter noen få uker, kan det bli utfordrende å finne motivasjon til å fortsette. 

Første tips er derfor at planen og målene du setter deg er tilpasset det nivået du befinner deg på idet du starter med treningen. Det fine med trening er at du kan justere målene dine etter hvert som du merker fremgang, og ofte kommer du langt med å trene jevnlig i moderat intensitet. Alle må ikke satse mot Birkebeinerrennet eller et halvmaraton. Helsedirektoratet anbefaler minimum 30 minutter aktivitet daglig, et mål som er innen rekkevidde for de fleste.

 

2. Velg trening som passer din hverdag

Hjemmetrening har blitt svært populært, og det finnes både bøker, gratis instruksjonsvideoer, podkaster og online medlemskap du kan benytte deg av. Har du en hektisk hverdag med en tidskabal som ikke alltid tillater tid til logistikken med å trene på treningssenter, kan hjemmetrening være et supert alternativ. Øvelser som gjøres hjemme kan også tas med ut i skogen eller i hagen. Etter hvert som du tester ulike øvelser kan du jo skrive ned de kombinasjonene som fungerer godt for deg. Notatappen på telefonen er godt egnet til dette, det viser seg nemlig at de fleste av oss sjelden eller aldri går fra mobiltelefonen. Fordelen er at da har du øvelsene tilgjengelig og kan ta en rask økt hvis anledningen byr seg.

Sjekk ut hvilke tilbud som finnes i nærområdet ditt, ofte er det flere treningsalternativer å velge i enn de vi allerede kjenner til. Har du barn som driver med organisert idrett som krever at du kjører dem til trening, kan du kanskje legge inn ei økt mens de trener? 

Med trening er alt bedre enn ingenting, og selv om du ikke starter hver dag med en løpetur eller bruker hver ettermiddag på treningssenteret, gjør du noe bra for helsa di hver gang du er i bevegelse og får opp pulsen.

 

3. Finn en treningsvenn

For de aller fleste er det lettere å hoppe over dørstokkmila hvis det står en venn og venter utenfor døra. Det gjelder også trening. Neste gang en venninne snakker om at hun burde kommet i gang med treningen, kan du jo foreslå at dere tar ei økt sammen? Et tips her er å lage en konkret avtale med det samme, hvis ikke har det lett for å koke bort i jobb, middag, møter og andre forpliktelser hverdagen ofte fører med seg. 

Har du ikke har en aktuell treningsvenn for hånda, går det jo an å sjekke med en kollega, foreldre i klassen til barna, eller sjekke om det finnes en løpe- eller treningsgruppe i nærheten? Sosiale medier er stedet for å finne slike grupper, og dersom du ikke lykkes, kan du jo rett og slett spørre i en post om du kjenner noen som vil bli med?

 

4. Spis mat som nærer kroppen

Når vi trener så bryter vi faktisk ned muskelfibre. Disse må bygges opp igjen, og derfor er det svært viktig å spise sunn og næringsrik mat, også når du trener. I tillegg bør du sørge for å drikke nok. Kombinasjonen av god, næringsrik mat og en velhydrert kropp er et godt utgangspunkt for å oppleve mestring når du trener. Har du en god opplevelse under trening er det også lettere å finne frem treningstøyet igjen neste gang. 

Det finnes mange meninger og myter om hva man bør spise både før og etter trening, når det er lurt og spise, og ikke minst hva som best tjener kroppen din på de ulike tidspunktene. I denne artikkelen har vi forsøkt å svare på de vanligste spørsmålene rundt hva du bør spise før trening. 

Treningsglade mennesker er ofte svært opptatt av proteiner. Dette er forståelig når vi vet at proteiner er viktige byggesteiner for å bygge opp muskelfibrene vi bryter ned gjennom treningen. Vil du lære mer om hvor mye protein du egentlig trenger i løpet av en dag, har vi skrevet en artikkel om det her.

 

meld-deg-på-nyhetsbrev