Fiber og magetrøbbel? Her er forklaringen

april 28, 2021

Fiber og magetrøbbel

Midten av kroppen består av det vi i dagligtale gjerne omtaler som magen, men visste du at magen egentlig er tarmene? I tarmene er det masse aktivitet og innimellom kan aktiviteten skape ubehag for eieren av magen. Grove kornprodukter kan for noen gi litt ekstra ubehag. Som regel er det to årsaker til det og her forteller vår ernæringsfysiolog deg om disse.

Grove kornprodukter er gode kilder til karbohydrater og kostfiber, i tillegg til en rekke vitaminer og mineraler som kroppen trenger. Derfor anbefales vi å inkludere grove kornprodukter i kostholdet, men for noen kan dette gi ubehag. For mange kan det skyldes endringer i fiberinntaket, mens andre kan ha en litt mer sensitiv mage. La oss se litt nærmere på kostfiber. 

 

Hva er kostfiber?

Kostfiber er en type karbohydrater som kroppen ikke klarer å fordøye og som ender opp med å reise gjennom fordøyelsen og ut på den andre siden. Noen deler av kostfiberet blir imidlertid til mat for bakteriene i tykktarmen. Begge disse faktorene gjør at kostfiber er antatt gunstig for helsen.

 

Hvorfor bør vi spise kostfiber? 

Et høyt inntak av fiber er satt i sammenheng med flere positive helsegevinster. Mange fibertyper kan blant annet binde opp væske og bidra til at metthetsfølelsen varer lengre. Mer fiber i maten gjør gjerne blodsukkerstigningen i etterkant av et måltid langsommere/mer stabil, og fibervarianten betaglukan (fra bl.a. havre) kan ved jevnlig inntak bidra til å opprettholde/redusere kolesterolet i blodet 

 

Kostfiber – hvor mye og hvordan unngå magetrøbbel?

Du har sikkert hørt at kostfiber er godt for magen, men kanskje det ikke alltid kjennes helt slik ut? Noen kan oppleve ubehag når de øker kostfiberinntaket, men fortvil ikke, det finnes ulike metoder for å gradvis få i seg den anbefalte mengden! 

 

meld-deg-på-nyhetsbrev

 

Hvor mye kostfiber trenger vi? 

Kostundersøkelser viser at nordmenn spiser ca. 22 g fiber om dagen. Dette er litt under anbefalingen som er på 25–35 g om dagen. Menn anbefales et litt høyere inntak av fiber enn kvinner – dette er som regel relatert til at menn generelt sett spiser mer energi i løpet av en dag. Det er store variasjoner i mengde fiber nordmenn spiser, noen spiser mye og har alltid gjort dette, mens andre har et mindre fiberrikt kosthold. Jo mer fiber du er vant til å spise, jo mer fiber tåler som regel tarmen din uten at det skaper ubehag.  

 

Når kostfiber skaper magetrøbbel

En brå økning i mengde fiber som spises i løpet av en dag kan være en utfordring for tarmene – hvis det plutselig kommer et enkeltmåltid med mye fiber i, eller om det totale fiberinntaket over flere måltider plutselig øker. Mange kan for eksempel oppleve at magen krangler litt etter at man har spist en god porsjon bønner, erter eller kikerter, om man ikke er vant til å spise dette. Dette er matvarer med et høyt fiberinnhold og de fleste opplever at de kan spise større mengder av disse matvarene dersom de gradvis øker inntaket. Altså start med litt i et måltid, spis det jevnlig og gradvis øk mengden til hvert måltid. Dette gjelder for alle fiberrike matvarer og en gradvis økning er ofte nøkkelen til å unngå mye ubehag fra magen – sammen med en liten dose tålmodighet og viten om at et økt inntak av kostfiber er gunstig for deg og helsen din!

 

Mat med kostfiber  

Tabellen nedenfor viser deg hvor mye kostfiber det er i en vanlig porsjon i noen ulike matvarer.

Fiber og magetrøbbel

 

Bare Bra Granola har et høyt innhold av kostfiber

Ettersom våre granolaer har et høyt innhold av kostfiber kan enkelte oppleve at magen krangler litt dersom man plutselig bytter ut sin vanlige frokost med Bare Bra Granola. Spesielt dersom den vanlige frokosten ikke er så rik på fiber. En av grunnene til at Bare Bra Granola er såpass rik på fiber er på grunn av sitt innhold av inulin eller oligofruktose, som er gunstige fibervarianter.

Så hva gjør du dersom du er like glad i Bare Bra Granola som oss, men opplever at magen krangler litt? Løsningen er heldigvis enkel! Start med en litt mindre porsjon og øk gradvis. Mange tåler fint å spise en porsjon på 30 g til å starte med, for deretter å øke. For de som har en litt ekstra sensitiv mage kan det være man må ned på en litt mindre porsjon til å starte med. Bruk da gjerne granolaen som topping på smoothie/havregrøt eller bland den med litt vanlig müsli/havregryn slik at du fremdeles får den herlige smaken og krønsjen, samtidig som måltidet blir litt mildere for magen.