5 sunne, enkle tips til lunsj og matpakker

august 18, 2021

barebra-tips-til-lunsj-og-matpakker

Gjennom koronapandemien har mange jobbet på hjemmekontor, og i perioder med stengte skoler og barnehager har kanskje hele familien plutselig vært hjemme samtidig? Med utsikter til en normalisert hverdag igjen er det på tide å hente frem støvete matpakkekunster. 

 

I denne artikkelen gir vi deg tips til fem sunne, enkle lunsjer og matpakker som egner seg like godt på farten som hjemme ved kjøkkenbordet.

 

Wrap med middags- eller kjøleskaprester

Middagsrester er genialt som lunsj til neste dag. Kanskje har du rester av en pastarett du kan spise kald eller mikse med litt mer salat og grønnsaker, eller noen biter hjemmelaget pizza som ikke ble spist opp. Det går raskt å gjøre klart, og metter godt også midt på dagen. 

Har du middagsrester fra flere dager, er wrap en smart og praktisk måte å få spist det opp på. Med risen fra mandagens middag og kyllingen fra tirsdagens middag har du snart en god og spennende lunsjrett på onsdag. Raskt, sunt og enkelt, i tillegg til at dette er en smart og velsmakende måte å bidra til å redusere matsvinn på.

 

God, gammeldags matpakke

Selv om det er spennende med nye ideer til lunsj og matpakke, kan det være godt med en mer tradisjonell vri noen ganger også. Enten du foretrekker brød, rundstykker eller knekkebrød, er det praktisk å legge noen skiver med favorittpålegget i en matboks. Savner du buffet-følelsen fra ferieturen kan du jo så fylle noen små bokser med oppskjærte grønnsaker, frukt og nøtter. 

Sunne påleggvarianter som makrell i tomat og leverpostei får du i pakninger som holder til en skive eller to, og da sikrer du deg også både jern og omega 3. Mulighetene er omtrent uendelige her, hvorfor ikke ta med et par kokte egg for også å sikre en god proteinkilde?

 

Frokostmuffins

Muffins gir deg kanskje assosiasjoner til amerikanske cupcakes som hører hjemme på dessertbordet, men heldigvis er det enkelt å moderere oppskriften litt og heller lage sunne, smakfulle og saftige matmuffins. 

Erstatter du hvetemelet med grovere mel, har i litt havregryn og reduserer sukkermengden betydelig, har du et godt utgangspunkt for mettende mat- eller frokostmuffins. Ønsker du en litt mer spennende vri på muffinsene, kan du gjerne tilsette Bare Bra Granola eller Bare Bra Musli. Tøm deretter i det du liker best, enten det er blåbær og nøtter, ost og tørket tomat, eller kanskje litt peanøttsmør og tørkede aprikoser? Her der det kun fantasien som setter grenser. 

Etter noen minutter i ovnene er muffinsene klare, og ligger klare som morgendagens matpakkeinnhold.

 

meld-deg-på-nyhetsbrev

 

Kjøleskapsgrøt

Havregrøt er en favoritt hos mange, men ikke like praktisk å ta med seg ut døra. Stadig flere har oppdaget hvor enkelt og godt det er med kjøleskapsgrøt, som du kan lage med Bare Bra granola, med havregryn eller med chiafrø. Bland det sammen med melk eller yoghurt, og vipps så står lunsjen klar neste morgen. 

Vil du helst ikke gi slipp på havregrøten, har Bare Bra to ulike grøtkopper som gjør det enkelt å få med havregrøt på farten. Denne grøten er selvsagt uten tilsatt sukker, og har masse fiber og protein. Du kan tilberede Bare Bra-grøten med varmt vann dersom du ønsker en tradisjonell havregrøt, eller lage den som en kjøleskapsgrøt.   

Har du glutenintoleranse, er Bare Bra Glutenfri Supergranola godt egnet som ingrediens i kjøleskapsgrøt. Et forslag til hvordan du kan lage en god kjøleskapsgrøt finner du her.

 

Suppe

Suppe er kanskje ikke det første som slår deg når du tenker på lunsj i farta, men i praksis fungerer det utrolig bra. En god termos holder suppa varm i mange timer, og ønsker du krutonger eller annet tilbehør og garnityr, legger du det bare i en boks og tar det med. Husk bare å ta med skje!